Proč se stát plátcem DPH a proč se jím naopak nestát?

Dovolím si nyní odbočit od kontinuity zařizování e-shopu pro DropShipping model. Přestože nyní máte hlavu v oblacích s celou řadou jiných věcí a dost možná vám již e-shop běží a přijímáte objednávky, je vhodné v mezičase zmínit téma zásadnější, než se na úvod zdá. Podotýkám: lidé DPH zpravidla nerozumí. Ačkoliv si myslí, že ano.

Proč se stát plátcem DPH?

Na úvod bych se rád vyhnul démonizaci tohoto pojmu. Být plátcem DPH není z hlediska účetnictví nic složitého. Zvláště pokud budete pracovat s DropShipping modelem, měsíčně se potkáte možná s pěti, maximálně dvaceti fakturami. Stát se plátcem DPH tedy není žádná věda, ačkoliv se může zdát, že opak je pravdou. Především vám ale režim plátce DPH přinese nespočet výhod, o kterých se běžně nemluví. Budu vycházet z faktu, že o DPH nic nevíte, a v podstatě jste jen zaslechli, že něco takového existuje.

První věc: prakticky všude, kde budete nakupovat inzerci, včetně pronájmu e-shopu (na Dropohs.com a nejen tam), se uvádí ceny bez DPH. Ať už se ale uvádí s nebo bez těchto třech písmenek, pokud se stanete plátcem, ono DPH na konci kvartálu odečtete z přijatého DPH (z provizí, tedy z příjmů). Výsledek? Oněch 21 procent (pro ČR) tak ve skutečnosti neplatíte.

Modelová situace, ve které vycházíme z DPH 21 procent. V této situaci vycházíme z toho, že objednáváte:

Tarif za 1000 Kč / měsíc (cenu poskytovatel uvádí bez DPH)

Inzerci za 1000 Kč (cenu poskytovatel uvádí bez DPH)

Mátez předchozích prodejů na DropShipping.cz provizi k vyinkasovánícelkem 5 000 Kč

Jako plátce DPH: z přijatého DPH 1050 Kč, které jste přičetli k provizi, odečtete DPH z nákladů na inzerci a provoz e-shopu, tedy 420 Kč. Tyto peníze jste ušetřili jako plátci DPH! Zbylou částku DPH, kterou máte inkasovanou navíc, odvedete ve čtvrtletí finančnímu úřadu.

Pointa u plátce DPH je tedy jasná: ušetříte 21 procent nákladů! Jako neplátce DPH je v podstatě vyhodíte z okna.

21 procent? Vyplatí se mi to kvůli tomu?

Pokud hodláte kupovat inzerci za 1 000 Kč za měsíc a tarif e-shopu hodláte držet na minimu v řádu pár jednotek stokorun, tak se vám plátcovství pravděpodobně tolik nevyplatí. Respektive s ohledem na trochu složitější daňovou evidenci odvedete za čtvrtletí daňovému poradci 1 500 Kč. Vycházím z faktu, že budete mít pár faktur a tím jednoduchou evidenci.

Kdy se vám to vyplatí?

Především v tom momentě, kdy to s DropShippingem myslíte vážně a chcete využít všech rad, které na tomto blogu popisuji. Znamená to jediné: využijete větší tarif a budete točit v reklamách ve špičce sezóny i 30 tisíc Kč, které vám pak vydělají dalších 90 000 Kč.

Jak taková situace dopadne, pokud to skutečně s DropShippingem myslíte vážně, si ukážeme v tomto příkladu:

Čistý příjem tedy máte o cca 6 500 Kč vyšší jako plátce DPH než jako neplátce díky ušetřeným penězům z nákladů!  Teď si to vynásobte měsíci. A jako náklad odečtěte 1500 Kč za každé čtvrtletí kvůli vedení účetnictví, tedy celkem 6 000 Kč.

Za rok jste tedy zvýšili čistý zisk o 26 864 Kč na DPH, ze kterého odečtete 6 000 Kč na správu účetnictví. Výsledkem je, že máte o 20 000 Kč čistého zisku více!

A to není vše, dámy a pánové

Ostatně, je mi záhadou, proč se o tomto tématu mlčí a prakticky nikde, kde se zabývají PPC kampaněmi a marketingem na internetu, se podobné příklady neuvádí. Vy už máte pravděpodobně jasno. Ale i kdyby vás 20 000 Kč čistého zisku navíc neoslovilo, uvědomte si jednu věc: konkurence těchto ušetřených 20 000 Kč navíc má a neváhá je použít!

Víte, co s nimi udělá?

Vezme je a protočí je v reklamě – navíc. Výsledek? Z dalších 20 000 Kč navíc, které dotyčný plátce DPH má, za rok vydělal dalších 50 000 Kč. Dohromady tedy vydělal o 50 000 Kč více za jeden jediný rok.

O rok později ale dotyčný plátce DPH vynásobené peníze vzal a opět je znásobil další inzercí. O rok později tedy vydělal (zjednodušeně řečeno) celkem 100 000 Kč. A ty by nikdy neměl, kdyby se nestal plátcem DPH.

Peníze dělají peníze. A nikdy tomu nebude jinak.

Pokud jste někdy četli knihy od Roberta Kiyosaki, zcela jistě jste z nich pochopili fakt, že peníze dělají peníze. A pracují za vás i v čase, kdy vy spíte. Váš čas i vaše energie je omezená. Ale peníze mohou pracovat za vás. Takže rčení: velké peníze nejde vydělat poctivou prací, je založeno na prosté finanční negramotnosti. Lze vydělat velké peníze poctivou prací. Ale tato práce musí být vykonávaná automatizovanými pochody, ideálně bez vás – tedy musí se dít bez nutnosti vašeho bezprostředního přičinění, doslovně takzvanou automatizací a opakováním funkčních procesů. Protože limity jsou pouze ve vašem čase a energii.